Delfgaauw is niet uit te leggen. Je MOET hem zien, je MOET hem meemaken
Fred Delfgaauw en Ida van Dril hebben het eeuwenoude sprookje ‘King Lear’ van Shakespeare bewerkt tot een zeer elementaire en eigenzinnige versie. Het is niet nodig om het verhaal te kennen. Feitelijk hebben zij het teruggebracht naar de essentie: de strijd met het ouder worden, de zorg, omgaan met teleurstellingen, trots en uiteindelijk kunnen loslaten. De man die alles verloren heeft, moet buigen of barsten. Lukt het verloren kind het om haar vader weer terug te winnen na een verscheurde relatie? In de wirwar van het dagelijks leven niet. Misschien wel via het boosaardige sprookje ‘King Lear’.
Waar de nar koning is, de blinde ziet en liefde voorwaardelijk is. De leugen regeert en alles wijkt voor de waarheid. De koning zegt: ‘Niets lijkt wat het is’. De nar: ‘Niets is wat het lijkt’. Ga zitten en laat je verrassen door een aangrijpende voorstelling.
Quote(s) uit recensie(s)
Theaterkrant: de keuze van de criticus | “Indrukwekkend en verrassend. Deze King Lear is werkelijk zeer mooi en ontroerend: het gaat over toneelwerkelijkheid en illusie, over spel en spelen, over poppen waarin je gelooft terwijl je weet dat het poppen zijn.”
Haarlems Dagblad | “Delfgaauw is een meester in het poppenspelen en Van Dril is zijn leerling, inmiddels een volleerde leerling. Zodra zij de prachtig gemaakte poppen laten spreken, gebeurt er wat bijzonders: ze komen echt tot leven.”
NRC | “In de prettige sobere regie van Aus Greidanus sr. krijgt het technisch zeer knap uitgevoerde poppenspel alle ruimte. Banaliteit en poëzie gaan hand in hand, wat zowel erg geestige als ontroerende momenten oplevert.”
De Volkskrant | “Delfgaauw is niet uit te leggen. Je MOET hem zien, je MOET hem meemaken.”
Theaterkrant.nl | ““Ze zingt, ze springt, ze speelt, kortom ze betovert.”
Scènes | ''De kracht van Ida van Dril is dat zij de kunst van het verhalen vertellen tot in de puntjes beheerst.”