Een meeslepend verhaal over gemist kansen en romantisch verlangen.
Tatjana verlangt in de Russische provincie naar een romantische liefde, waarover ze tot nu toe alleen in boeken heeft gelezen, en denkt in Eugen Onegin de ideale partner te hebben gevonden. Maar hij wijst haar abrupt af. Pas jaren later, wanneer Tatjana inmiddels met Prins Gremin getrouwd is, beseft Onegin dat hij destijds een fout heeft gemaakt.
In zijn bekendste operawerk uit 1879 houdt Peter Tsjaikovski ons de fundamentele conflicten van de moderne tijd voor: hoe gevoelsarmoede en verveling oprechte genegenheid kunnen vernietigen. Aleksandr Poesjkins versroman Eugen Onegin uit 1833 vertelt over een groep jonge edellieden, over hun verlangens, hun arrogantie, over toewijding en afwijzing. Maar in tegenstelling tot Poesjkin, die zijn personages met koele rust en soms zelfs ironie benadert, gaat het bij Tsjaikovski om volledige identificatie: de homoseksuele componist doorleefde samen met het vrouwelijke hoofdpersonage Tatjana haar pijnlijke worsteling om liefde. „Elk operathema spreekt me aan waarin ik mensen vind zoals ikzelf, die gevoelens hebben zoals ik die heb en die ik begrijp.