Het waanzinnige verhaal van een zelfstandige vrouw in ‘de Oost’
'De mannen van Maria' vertelt het waargebeurde verhaal van een vrouw die in een bikkelharde tijd zag wat haar mogelijkheden waren, haar eigen weg koos en deed wat geen enkele vrouw voor haar had gedaan. Het is een uitzonderlijk historisch verhaal, tegelijk doorspekt met thema’s die ook in deze tijd zeer relevant zijn.
Maria van Aelst wordt als jong meisje door haar ouders naar 'de Oost', het huidige Indonesië, gestuurd. Batavia, in 1625 het koloniale hoofdkwartier van de VOC, is een hete, stinkende puinhoop. Er zijn meisjes nodig tijdens de opbouw. Nette Hollandse meisjes om Hollandse kinderen te baren. Maria wordt uitgehuwelijkt, maar anderhalf jaar later is ze al weduwe. Ook hertrouwd blijft een zwangerschap uit en ze dreigt als vrouw te falen. Op zoek naar bestaansrecht en vrijheid zet ze haar zinnen op een machtige positie en rijkdom. Ze zoekt haar weg in de kolonie waar onderdrukking de norm is en voor handel alles geoorloofd lijkt. Ze valt op bij Antonio van Diemen, de latere gouverneur-generaal van Oost-Indië. Maria, pas tweeëntwintig jaar, heeft dan net haar tweede man begraven. En ze is rijk. Want in plaats van te zuchten onder de natte hitte, gaat ze handelen. Ze doet het, dwars tegen alle verboden in, om het wachten op een kind te verzachten. En omdat ze het wil.
Actrice Anna Drijver was zeer onder de indruk van het boek 'De Mannen van Maria' van Anneloes Timmerije. Anna heeft de veelbelovende toneelschrijver Maxine Palit de Jongh gevraagd de roman te bewerken tot een indringende monoloog. Maxine is een van de vooraanstaande toneelschrijvers van een nieuwe generatie en kreeg o.a. veel lof voor haar actuele toneeltekst Vecht (Likeminds, 2022), over het toeslagenschandaal. Olivier Diepenhorst tekent voor de regie. Hij verdiepte zich meermaals in de vaderlandse koloniale geschiedenis en maakte de veelgeprezen voorstellingen 'Lichter dan ik' en 'Gelukzoekers op Sumatra'.
Theaterkrant | "Anna Drijver brengt met ijzersterke acteerprestatie het koloniale leven pijnlijk dichtbij." “Het decor is eenvoudig en inhoudelijk een schot in de roos.” “Anna vertelt en speelt de rol zonder opsmuk, heel oprecht en dichtbij zichzelf. “Het is een gedurfde keuze van de makers dat ze juist in deze tijd wegblijven van morele oordelen. De mannen van Maria kruipt indringend in het hoofd en hart van Maria zélf en laat de interpretatie aan het publiek over.”
Volkskrant ★★★ | "(…) Anna Drijver weet je als Maria ook op verrassende momenten te raken." "Ook wanneer Rembrandt haar naschildert en we Maria’s gedachtestroom horen – wat ziet de kunstenaar, kijkt ze wel vrolijk genoeg? – hang je aan Drijvers lippen."
Met gratis voorprogramma om 19:15 uur.
spel: Anna Drijver | regie: Olivier Diepenhorst | tekst: Maxine Palit de Jongh naar de roman van Anneloes Timmerije | decor: Lidwien van Kempen | kostuums: Sandro Lima | licht: Yuri Schreuders | muziek: Mark van Bruggen | techniek: Manon Buscop | campagnebeeld: Benning & Gladkova | scènefoto’s: Sanne Peper