Een poëtische verkenning van het lichaam in diaspora
In de dansvoorstelling Alphabets of Flesh maakt choreograaf en danser Roshanak Morrowatian voelbaar hoe het is om een lichaam in diaspora te zijn. Samen met danser Mami Izumi verbeeldt zij de versplinterde ervaring van tijd en ruimte van mensen die hun geboorteland hebben verlaten. Het hier en daar en het nu en toen smelten samen in herinneringen en dromen.
Wat blijft over van je afkomst als je ontheemd bent? Welke ervaringen – ook van generaties voor je – worden opgeslagen in je lichaam? In een zintuiglijke reis zoekt Morrowatian naar het gevoel van thuis. Waar en bij wie is thuis? Kan je lichaam je thuis zijn? Heb je het verleden nodig om het ‘nu’ te definiëren?
Alphabets of Flesh creëert een tijdelijk (t)huis waarin verschillen omarmd worden en ontworteling een bron van kracht is.
Roshanak Morrowatian (Iran, 1989) bbehaalde haar BA in dans en MA in danscompositie aan de Folkwang University of the Arts (D). Ze danste onder andere in het werk van Marina Abramović, Pina Bausch en Isabelle Beernaert. In 2021 richtte ze samen met Mami Izumi dansgezelschap Rover op.
Rover maakt interdisciplinaire dansvoorstellingen vanuit de vurige wens voor een harmonieuzere maatschappij. Onopgemerkte details, onzichtbare mensen en vergeten verhalen krijgen in de choreografieën van Morrowatian de hoofdrol. Met haar voorstelling
Kites gaf ze bijvoorbeeld een stem aan gevluchte kinderen en met House of Strength transformeerde ze een mannelijke, Perzische traditie tot een toonbeeld van inclusie. Haar werk werd onder andere bekroond met de Prijs van de Nederlandse Dansdagen en de BNG
Bank Dansprijs.
Dans serie
Ben je een liefhebber van dans? Bestel de Dans serie en profiteer van €5 korting per voorstelling. Hierdoor bespaar je per persoon €15 én heb je je agenda gevuld met moois om naar uit te kijken.
Volkskrant | “Roshanak Morrowatian (35), een sterke verschijning met een vurige blik die ze dankt aan de ogen van haar grootmoeder, maakt met vaste danspartner Mami Izumi een krachtig duet over wat het voor een lichaam betekent ‘in diaspora’ te zijn.” “Een associatieve voorstelling die het verdient gezien te worden vanwege de vloeiende versmelting van twee tegengestelde podiumpersoonlijkheden, én de gloedvolle choreografie vol lichaamstaal over die borrelende cocktail van ‘vlucht’, ‘ontheemding’ en ‘kom naar huis’.”
Artstalk Magazine | “Alphabets of Flesh is a dance performance narrated by two women, yet it stands as a powerful symbol for many more.” “This is how I translated the dancers’ movements: a reflection of heavy, unnamed emotions. I felt the weight of loneliness, despair, the need to belong, the search for self, the fleeting images of childhood, and the bittersweet memories of the past. Two dancers expressed these complex emotions beautifully and harshly through their bodies. Their bodies, their gazes, their breath conveyed everything. I sensed that their identities remained suspended in a state of limbo, yet at the same time, there was a sense of acceptance.”
The music was diverse, spanning a wide range of genres, and it perfectly complemented the intensity of emotions on stage. It helped to deepen the sense of searching, of feeling, of belonging.’
Fotograaf: Afagh Morrowatian