Met een gemiddeld waarderingscijfer van een 8,6 behaalde we in 2021 de hoogste score ooit. De NPS score die een beeld geeft van de gasttevredenheid en loyaliteit was met een 8,8 nog niet eerder zo hoog. De Maaspoort heeft dan ook allesbehalve stilgezeten.
Waardering
De Maaspoort meet structureel de tevredenheid van gasten via een bezoekersenquête. De vragenlijst is aangepast met vragen over de corona-maatregelen. De feedback werd gebruikt om de communicatie en uitvoering van maatregelen voortdurend te verbeteren. We streven naar een 9+ beleving voor haar gasten.
Livestreamvoorstellingen- en bijeenkomsten
Tijdens de lockdown werd op 13 maart wereldwijd de livestreamvoorstelling Wit konijn, Rood konijn gespeeld. Merijn Scholten speelde het improvisatietoneel in De Maaspoort via livestream. Meer dan 1000 personen keken vanuit thuis mee. Verder hebben veel vergaderingen, bijeenkomsten en evenementen via livestream plaatsgevonden in een periode van lockdown en beperkingen.
Pilot sneltesten Fieldlab-evenementen
De Maaspoort deed begin april mee aan de pilot van Fieldlab-evenementen naar sneltesten voor de veiligheid van een theaterbezoek. Gasten bezochten de voorstelling van Ronald Goedemondt en de opera Lijf Live met inachtneming van 1,5 meter en waren voor de avondklok weer thuis. Fieldlab concludeerde dat wanneer bezoekers zich vooraf laten testen, de theaters weer open kunnen.
Horeca en theater weer open
In april mochten restaurant Cabillaud en Bistro de Luif de terrassen weer openen voor 50 personen. In mei coproduceerde De Maaspoort het concert ‘Lenteliedjes’, speciaal voor zorgbehoevenden. Het concert werd via de livestreaminstallatie opgenomen en gedeeld met zorginstellingen, zodat gasten die niet naar het theater konden komen tóch genoten van theater. Begin juni mochten ook de theaters weer haar deuren openen voor 50 personen en konden er weer voorstellingen plaatsvinden. In juni organiseerden we voor middelbare scholieren 4 keer een uitverkocht Masterclass Geluk door Guido Weijers. Daarnaast werd de voorstelling ‘ADEM’ voor zorgpersoneel gemaakt die in De Maaspoort in première ging en speelde het buitentheater, Shakespeare’s Bard in the Yard, in Venlose tuinen.
Bewogen jaar
We kijken terug op een ongewoon en bijzonder jaar. Na een lange periode van lockdown begin 2021, kwam er in het voorjaar weer licht aan het einde van de tunnel. Dankzij het succesvolle nieuwe stadsfestival Aan de Waterkant (in samenwerking met Poppodium Grenswerk) en uitverkochte shows van artiesten als Waylon, Snelle en OG3NE startte het theaterseizoen 2021-2022 uiterst succesvol. Vanaf 25 september 2021 mocht er weer gebruik worden gemaakt van de volledige zaalcapaciteit met het tonen van een coronatoegangsbewijs. Tot op 27 november de deuren om 17:00 uur weer op slot gingen en een volledige lockdown per 19 december volgde.
Bezoekersaantallen
De sluiting en alle maatregelen op het moment dat we gefaseerd open mochten gaan zorgen voor een laagterecord uit de geschiedenis van De Maaspoort. Er kwamen 36.291 bezoekers verspreid over 402 activiteiten, ten opzichte van de 150.000 bezoekers die normaal gesproken komen genieten. De Maaspoort genereert doorgaans ruim 65% aan eigen inkomsten door ticketverkoop, horeca en zakelijke verhuur. Als gevolg van Corona zijn deze eigen inkomsten in 2021 drastisch gedaald. Na intern doorgevoerde bezuinigingen ontving de organisatie aanvullende steun vanuit het Rijk, fondsen en gemeente Venlo. De Maaspoort is dankbaar voor de geweldige steun vanuit Gemeente Venlo, leden van Businessclub Theater & Zaken, sponsoren, bezoekers en Vrienden van De Maaspoort in deze uitdagende tijd.
Allesbehalve stil
Ondanks de wisselende maatregelen is er enorm veel gerealiseerd in en door de organisatie. Behalve de voorstellingen en zakelijke evenementen, is een Maaspoort-puzzel ontwikkeld, het eerste Maaspoort magazine kwam uit, de artiestenlounge is verbouwd, het interieur in de lobby en artiestenlounge is gewijzigd met hulp van onze nieuwe sponsor Leolux. De internationale samenwerking met Theaters Krefeld en Mönchengladbach heeft een succesvolle start gehad en verder is gewerkt aan onderhoud en het verder verduurzamen van het gebouw. Ook zijn nieuwe systemen geïmplementeerd en is gewerkt aan de optimalisatie van processen en de interne samenwerking. Alles om van nog meer betekenis te kunnen zijn voor gasten nu en in de toekomst en de uiteindelijke 9+ waardering te realiseren.